26 April 2010

Fiskekameran som nästan är gratis



Ett tag badade jag i digitala kameraprylar. Dom kostade en massa pengar och bilderna jag tog hamnade oftast på min lågupplösta hemsida eller i bästa fall i min arbetsgivares högupplösta katalog. Inget jag blev rik på. Det var löjligt overkill. Så jag sålde av rubbet. Idag äger jag en kompaktkamera som jag också funderar på att göra mig av med. Dom kameror vi använder idag är ännu mer overkill än den jag sålde för ett par, tre år sedan. Samtidigt som kameratillverkarna garvar läppen av sig åt våra fåfänga drömmar om att bli bildkonstnärer – för dom säljer ju overkill-utrustningar åt oss amatörer som aldrig förr. För några dagar sedan hittade jag en kamera som är mer under- än overkill – en Hipstamatic. Den påminner om syrrans Kodak Instamatic eller min Minox 35 GL som RB skickade ut i hamnviken när han var en tvärhand hög. Dom här kamerorna var rätt så kass och tog halvdana bilder – men dom var grymt coola. Precis som Hipstamatic. Vilket är det minsta man kan säga om dagens prestandamonster. Dom är så bra så att dom är urtråkiga. Men tillbaka till Hipstamatic. Den är faktiskt inget mer än en applikation som man installerar i sin mobiltelefon. Till den kan man sen plussa på med diverse paket med objektiv och filmer i retrostuk. Fullt Hipstamatic-utrustad landar man på runt 50 bagis. Det är ju okej. Och så kul har jag inte haft med en "kamera" sen Minoxen. Kolla nedan.


CH kollar Vem vet mest


Trimmad Ambassadeur 2500C


Sampa packar spön


Flyfish Journal – arty-farty för flugfiskare

No comments: