26 July 2011

Med turbo över myrarna



Det er fisketur på gang, ikke sant. Med det norsksvenska gränslandets öringturbo Terje. Han lägger lätt tre-fyra mil bakom sig på en fiskedag. Inte sällan börjar turen med cykling längs nån bomväg. Är jag med på turen dominerar jag cyklingen totalt. Men när vi switchar till skodon är jag chanslös. För Terje bara går och går. Nu ikväll har jag preparerat mig noggrant, för typ Vätternrundan + Vansbrosimningen + ett par Lidingölopp och lite annat smått och gott. Middagen har bestått av ett kilo kycklingpasta med Café de Paris-sås. Och matsäcken är packad med ett halvkilo Schweizernöt, dubbla måltidsersättningar plus ytterligare ett kilo kycklingpasta med Café de Paris-sås. Frågan är om det räcker, för ett annat problem vid cykling/ anmarschen brukar vara överhettning på grund av dåligt ventilerande vadarbyxor. Här ligger Terje tekniskt i framkant, han bär kapade vadarbyxor under cykling och anmarsch, för att framme vid fiskevattnet byta till normala vadare. Shit. Där ligger vi svenskar långt efter. Men det ska det förhoppningsvis bli ändring på nu. För en timme sedan kapade jag mina gamla vadare längs med knäna. Look out, Terje...

3 comments:

Ola said...

Nu har han gått och blivit syfröken åsse!
Hoppas du använder rätt kapade del av vadarna, det kan bli lite tjorvigt annars!

Stig Torniainen said...

Den andra delen kan du ju ha när du sitter i båten i "finvattnet" och glassar :-)

Henrik said...

Hahaha, värst vad ni var skojfriska då.