6 July 2012

Nisses Rocken-kopia

 
Idag var en sån där sällsam dag då pusselbitarna föll på plats: rätt väder, noll vind, stigande vattentemp och som ett brev på posten — vakande röding. I strömmen där älven väller in i sjön ligger en stor grundbank och här kläcker feta sjösandsländor i mängder. Valet av fluga är odiskutabelt. Jag har nämnt den förut och jag nämner den igen: Nisses Rocken-kopia. Faktiskt är kopian bättre än originalet, åtminstone om man ska attrahera rödingar. Ett talande exempel: jag lägger Nissen mellan två originalsländor. Alltså, två original och en kopia. Vilken tror du fisken sörplar i sig? Exakt. Nisses Rocken-kopia. Lägg den på minnet.


PS. Nisse finns på riktigt och heter egentligen Ola. Han bor i Anderslöv i Skåne och ska gifta sig nästa vecka. Vi håller tummarna för att det blir fint väder. DS.

3 comments:

Nisse said...

Den ser lite luggsliten ut. Får ta och binda upp lite nya till dig.

/Nisse

Anonymous said...

Jag tufsade till den så att du skulle tycka synd om mig och binda nya.

/ Henrik

Lundström said...

Päääääääääääääääärsk!
Den där gammflugan band ju n´jag i sörvicecenter!