17 August 2012

Konsten att inte gå över ån efter vatten

I min iver att fånga de vackraste och största öringarna krälar jag över blötmyrar, klättrar över fjälltoppar, firar mig ner i raviner, stukar fötterna i blockterräng och blir uppsvullen av insektsangrepp. För att över huvud taget överleva mina fisketurer använder jag stegjärn, rep och selar, fulldämpade terrängcyklar, osänkbara kanoter, lavinutrustning, full sjukvårdsutrustning, satelittelefoner, hjälm, rökgranater för att lägga dimridåer, diverse elektronisk navigerings- och fiskpejlingsutrustning och så vidare. Visst får jag en och annan fin fisk, men till priset av förstörd ekonomi, förslitningsskador och allmän galenskap.



Som tur är finns det dom som förstått att man kan göra det lättare för sig här i livet. Det pling-plongade i mobilen nyss. Fiskerikommisarie Stock-Enstrand flinar förnöjt på en bild – med en öring som fick mig att sätta kvällskaffet i fel strupe. Vilket i och för sig inte gör så mycket, jag har ju full sjukvårdsutrustning. Hur som helst, Stock-Enstrand hade gjort som vanligt; han hade dragit på sig vadarna, slängt spöt på flaket och åkt ner till älven nedanför byn för en stunds kvällsfiske. Och så pang-tjong! Vad den väger? Säg det, vad tror ni?

8 comments:

Nisse said...

Ja jädrar i min låda!
4 pannor plus tippar jag på.

/Nisse

Lunkan said...

jag gissar på, hmmmmm, runt kanske hmm...
Nja i runda slängar 2350 - 2380 gram. nåt i den stilen liksom.

Henrik said...

Tror ni att ni ska vinna nåt, så glöm det. Eventuellt kan jag lotta ut en tafs eller nåt sånt. Och Lunkan, nänä försök inte, du är diskad för jäv.

Patrik said...

Tänk så mycket denne excellent öringfiskare missar under vinterhalvåret.
Oändliga timmar i dom mest konstiga maskiner för att bygga en kropp som klarar dessa strapatser.
Alla timmar med läder i häcken och trampor på fötterna.
Allt maniskt läsande i tekniska manualer för att klara den nya fiskspåraren till sommaren.
För att inte tala om klätterkurser och övernattningar i bivack!!
Jo visst, han har en öring värd namnet, men ack en sådan upplevelsefattig människa ;)

En underbart vacker öring, det är bara att lyfta på fiskehatten gratulera.
Så "enkelt" det kan vara ibland.

Nisse said...

Precis...4 tegelpannor blir runt 2370!

Henrik said...

Patrik, hur jag än sportar och spänstar så är jag ett mänskligt vrak. Status i skrivande stund:
1. Bakre korsband, höger knä, utslaget.
2. Dubbla diskbråck, ländryggen.
3. Svårartade skavsår hela juli och augusti.
4. Höger tumme invalidiserad på grund av vurpor.

Snygg vändning där, Nisse, du vann. Jag skickar en tafs.

Stig Torniainen said...

Jag tror att man med fördel kan montera solcellsdrivna webkameror vid hotspotsen, och sen sitta hemma i stugvärmen och invänta fiskaktivitet, så slipper man flänga runt så mycket.

Henrik said...

Ah! Du är en slug en.