30 November 2009

Ståplats vid Nybroviken


Boo blickar ut över centrala Ståckhålm.

En gång skrev jag en artikel om öringfiske längs roslagskusten i en fisketidning. Det ändade i stor kalabalik. Lördagen efter att publikationen ställts ut i tidningshyllorna var kusten belamrad av fiskare. Det var glencheckrutigt och signalfärgade flytoveraller, sprängfyllda planoboxar och feldimensionerade laxhåvar. Det snubblades omkring i både storstövlar och promenadskor. Själv stod jag överväldigad över fiskepressens genomslagskraft, tänk att det finns så många människor som inte orkar leta upp sin egen fiskeplats. När jag kom till mitt vanliga öringhak så låg tidningen med artikeln uppslagen i en av bilarna som stod "felparkerad" nere vid sjön. Jag ville bara krypa ner under jorden.


Inte ens en förföriskt fräck streamer dög.

Det är några år sedan, som sagt. Och jag propagerar faktiskt för öppenhet än idag. Därför har jag plitat ned på bilden överst var vi fiskade igår. Klicka på bilden och du får veta allt. Tips: det duger gott med promenadskor vid Nybroviken.

För övrigt var förhållande svåra igår. Vi siktade ett antal öringar, som vi försökte lura både med drag och fluga. Boo krokade ett par stycken, men dom smet iväg mot Stureplan. Vi ses på lördag igen. Häpp.

4 comments:

Henke said...

Minns den artikeln mycket väl, både Nybroviken och Stureplan stod högt på önskelistan. Men då man inte hade åldern inne för körkort så fick man nöja sig med Huddinge, och tänk, det fanns öring där också;-)

Kristofer said...

Ni sitter ju precis vid "fryshuset" om den inte har rostat sönder helt.. :) Vart det inte revanch vid "långholmen" till vänster heller alltså? Typiskt. Annars brukar faktiskt kaknästornet ge en del fisk vid rätt ström.

Herr D said...

Där känner jag igen mig :-)

Nicka - fiskebloggaren said...

:)
Dagens mejlare har inte ens några problem med att be om GPS-punkter när de hör av sig...